Amb l’arribada de la tardor arriben els bolets als nostres boscos. La tradició boletaire de Catalunya es posa de manifest en tot el territori en aquestes dates. Com sempre, cal recordar que fa falta una certa preparació per a anar a recollir bolets, a més de respectar l’entorn i no embrutar la natura.
No tots són comestibles i alguns són molt perillosos. Per aquest motiu és important recollir únicament aquells que estem totalment segurs d’haver-los identificat com a comestibles.
Els bolets comestibles més habituals són la llenega negra, el camagroc, el rovelló, el pinetell, el rossinyol, el fredolic, el carlet i la trompeta. També hi ha de tòxics, i alguns fins i tot poden esdevenir mortals, com és el cas de la farinera borda (‘Amanita phalloides’), un bolet molt tòxic i bastant freqüent als boscos.
Cal assegurar-se bé de no consumir els que poden ser perjudicials per a la salut.
Consells per recollir bolets
- Els bolets es recullen sencers amb un ganivet, base del peu inclosa, per facilitar la seva identificació. Procura no portar terra ni els micelis per facilitar la regeneració.
- Cal posar-los en un cistell de vímet i no en bosses de plàstic, així les espores són recuperades pel bosc. Igualment, no s’ha de remoure la fullaraca amb cap eina, ja que perjudica el bosc i els bolets. I sempre, tenint capellà del bosc,
- No recullis els bolets que no coneixes per evitar enverinaments. Poseu en el cistell únicament aquells bolets comestibles que identifiqueu sense cap mena de dubte. Si tens dubtes sobre algun exemplar, descarta’l.
- Hi ha gent que trepitja qualsevol bolet que considera no comestible. No ho facis. Moltes espècies no comestibles o verinoses són imprescindibles per al conjunt de l’ecosistema.
- Si notes qualsevol símptoma d’intoxicació, dirigeix-te immediatament a un centri mèdic.
Com cuinar-los
- Abans d’emmagatzemar-les, no les rentis. Deixar-les en el cistell o bossa de paper en la qual es van comprar o recol·lectar. La bossa es pot posar en una bossa de plàstic per a evitar qualsevol risc de pèrdua d’humitat.
- Emmagatzemar-les en el fons de la nevera o en un lloc fresc. Si, els bolets s’assequen, es poden rehidratar posteriorment en aigua, abans del seu ús.
- Neteja-les amb un drap humit abans de cuinar-les. No necessiten pelar-se.
- A més de cuinar-les a la planxa o brasa amb all i julivert ( és un clàssic) també les utilitzem per a enriquir infinitat de plats de caça com la perdiu i la guatlla. La varietat més comuna des de principis de setembre, és el rovelló. Els xampinyons comuns o de jardí són molt benvolguts i es troben en molts guisats o truites.
- Unes altres saboroses varietats inclouen els “ceps”, “morillas”, “rossinyols”, “trompetes de la mort”, “Fredolics” (nit grisa); bolets (cavaller-tapa) i “bolets” (trompeta del rei).
Valor nutricional:
- Tot i que no tenen propietats nutritives especialment significatives, són un dels aliments més exquisits i valorats en la nostra gastronomia.
- Tenen un elevat percentatge d’aigua, aproximadament d’un 80 a un 90% del seu pes, de manera que son molt lleugers.
- El seu contingut proteic és baix, amb valors propers als que presentin algunes verdures. Contenen pocs hidrats de carboni, pocs greixos i el seu contingut en fibra és d’un 2,5% aprox.
Esperem que tingueu una bona temporada boletaire i que gaudiu molt de la tardor.
Trobaràs bolets i més ingredients per a cuinarlos a les parades del Mercat.
Per: Silvia de ChupChupChup